Na základě dohody s programem Clean Aviation Evropské komise získá konsorcium vedené společností Avio Aero přibližně 34 milionů eur (827 milionů Kč) na vývoj předváděcího programu AMBER. Elektrický motor předváděcího prototypu bude poháněn vodíkovými palivovými články. Výzkumný a zkušební letecký ústav je členem tohoto konsorcia.
„Jsem rád, že se i s naším přispěním podařilo postavit projekt zaměřený na hybridní pohonné technologie, které budou v blízké době důležitou součástí moderního letectví,“ řekl generální ředitel VZLÚ Josef Kašpar s tím, že se Výzkumný a zkušební letecký ústav rozvoji hybridních pohonných technologií dlouhodobě věnuje.
Projekt podporuje úsilí o zvýšení palivové efektivity letecké dopravy a snížení emisí CO2. V plánu je zdokonalení, integrace a prověření klíčových technologií nezbytných pro hybridní elektrický pohonný systém s výkonem v řádu megawattů, který bude poháněn vodíkovými palivovými články. AMBER se zaměří na integraci hybridních elektrických komponent – včetně motorgenerátoru, měničů a přenosových soustav – s palivovými články. Otestovat tuto technologii konsorcium plánuje v polovině tohoto desetiletí a využije při tom pokročilý turbovrtulový motor Catalyst společnosti Avio Aero.
„Jsme hrdí, že můžeme oznámit start hybridně-elektrického programu AMBER, jehož cílem je představit výhody inovativního leteckého pohonného systému spojujícího turbínový motor s elektromotorem poháněným palivovými články. Jde o ukázku naší snahy navrhovat, vyvíjet a testovat přelomové technologie, které budou určovat budoucnost udržitelnějšího létání v Evropě. Oceňujeme spolupráci s Clean Aviation, která nám umožnila tento demonstrační program,“ řekl Giorgio Abrate, viceprezident pro inženýrství společnosti Avio Aero. „Uznání a ocenění našeho návrhu AMBER ze strany Clean Aviation je důkazem jeho strategické a technologické hodnoty, kterou pomáhá k naplnění ambicí Evropské unie dosáhnout do roku 2050 nulových emisí CO2 v letectví.”
Technologie hybridního elektrického pohonu mohou pomoci zvýšit výkonnost motoru a snížit spotřebu paliva i produkci emisí. Hybridní elektrické technologie společnosti Avio Aero a její mateřské společnosti GE Aerospace jsou rovněž kompatibilní s alternativními palivy, jako je udržitelné letecké palivo (SAF), ale také s pokročilými architekturami motorů například s otevřeným rotorem.
Seznam členů konsorcia:
- GE Aviation Czech s.r.o.
- General Electric Company Polska sp. z o.o.
- GE Marmara Technology Center MUH. HIZ. LTD.STI.
- GE General Electric Deutschland Holding GmbH
- H2FLY GmbH
- Leonardo S.p.A.
- Centro Italiano Ricerche Aerospaziali (CIRA)
- Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V. (DLR)
- Fraunhofer-Gesellschaft zur Förderung der angewandten Forschung e.V.
- Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s. (VZLÚ)
- České vysoké učení technické v Praze (ČVUT)
- Politecnico di Bari
- Politecnico di Torino
- Università di Pisa
- Łukasiewicz Research Network – Institute of Aviation WIA
- AM Testing srl
- Dream-Innovation srl
- Ergon Research srl
- NTI Engineering srl
- GE Aviation System Limited