Název projektu: Certifikace lepených oprav primárních leteckých kompozitových konstrukcí
Popis projektu:
Stále častější používání kompozitních materiálů k výrobě leteckých konstrukcí otevírá nové perspektivy a oblasti výzkumu, a to jak pro civilní, tak pro vojenské aplikace. Tyto materiály však vyžadují složité postupy a technologie pro identifikaci a opravu poškození. Předmětem projektu PATCHBOND II jsou certifikační strategie pro lepené opravy leteckých kompozitních konstrukcí. Tento typ oprav nabízí ve srovnání s běžnými šroubovými opravami mnoho výhod, například obnovení původní pevnosti a tuhosti konstrukce. Kromě toho lze tenké lamináty sendvičových konstrukcí opravit místo jejich výměny, což je při použití šroubové opravy stěží možné.
Nicméně v případě lepené opravy kritické/primární kompozitní konstrukce je v současné době certifikace možná pouze v jednotlivých případech, nikoliv obecně. To je dáno především současnými používanými metodami lepení. V rámci projektu PATCHBOND II bude vyvinuta nová technologie pro vytvoření metody opravy odolné vůči poškození, která bude rovněž využívat monitorování stavu konstrukce v provozu jako součást certifikovaného přístupu k opravě.
Cílem projektu je stanovit pokyny a analýzy lepených oprav, které potvrdí filozofii návrhu „Damage Tolerance“ – konstrukce odolného proti poškození. To zahrnuje počáteční posouzení kritičnosti poškozené kompozitní konstrukce spolu s přístupem k návrhu bez růstu/pomalého růstu s ohledem na nové certifikovatelné opravy velkých kompozitních dílů, které zahrnují větší limity velikosti lepené opravy ve srovnání se současnou certifikační politikou. V rámci řešení bude rovněž vyvinuta technologie pro monitorování stavu opravy v provozu.
Projekt PATCHBOND II navazuje na projekt PATCHBOND a využívá rovněž technologii “zátky proti prasklinám” vyvinutou v rámci předchozího projektu EU BOPACS.
Na projektu se podílí několik partnerů z Finska, Německa, Norska, Nizozemska a České republiky, mezi nimiž je i letecká divize Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu, a.s. (VZLU) zastoupena doktory Romanem Růžkem, Radkem Doubravou a Martinem Kadlecem. Jejich příspěvek se věnuje zejména metodice a experimentální certifikaci konstrukcí, modelování šíření delaminací a rozlepení pomocí metody konečných prvků a monitorování stavu konstrukce.
Identifikační kód: B.PRJ.RT.670
Období řešení projektu: 06/2020 – 06/2025
Účastníci projektu:
- Patria, VTT,.Tampere University (TAU), FINLAND
- Politecnico di Milano (POLIMI), ITALY
- Airbus DS, WIWeB, University of Stuttgart (USTUTT), GERMANY
- Norwegian Defence Research Establishment (FFI), Norwegian Defence Material Agency (NDMA), Light Structures, FiReCo, NORWAY
- NLR, KVE, Fokker Services, THE NETHERLANDS
Vedoucí projektu za VZLÚ:
- Dr. Ing. Roman Růžek, ruzek@vzlu.cz
- Ing. Radek Doubrava Ph.D, doubrava@vzlu.cz
- Ing. Martin Kadlec, kadlec@vzlu.cz